image_20.jpg"ÉN IS EMBER VAGYOK!"

Kedves Barátaim!

Ezeket a sorokat Madagaszkárról küldöm, ahol most élek. Tudom, furcsának találhatjátok, hogy újból más helyről írok, de az élet kiszámíthatatlan.

A tavasszal még Maliból jelentkeztem, ahol boldogságban és szegénységben éltem, egyetlen vagyonom a biciklim volt, mellyel Bamako utcáit róttam. Mindenki szeretett, az utcán a rendőr tisztelgett, ha elhaladtam előtte. Akkor, 55 évesen tagja voltam a helyi boksz klubnak és mint öreg harcos, sohasem tapasztalt tisztelet övezett fehérként egy fekete közegben.

Egy napon azonban letartóztattak. Kezemre bilincs, a fejemre csuklya került. Mindez pár héttel a szemműtétem után. Egy ismeretlen feljelentő bejelentése szerint azzal vádoltak, hogy a helyi amerikai érdekeltségek és amerikai állampolgárok ellen valamiféle merényletet készítek elő. Az amerikai követség honlapján az erre vonatkozó figyelmeztetés 2011. márc. 10-én megjelent, de az FBI bevonásával végrehajtott nyomozás során bebizonyosodott ártalmatlanságom és egy heti viszontagság után kiengedtek, a biztonsági figyelmeztetést a honlapon feloldották. Ezt az alábbi linkre kattintásával szemlélhetitek meg:

 http://mali.usembassy.gov/wm-03-15-11.html

A fogva tartásom körülményei viszontagságosak voltak. A nap 24 órájában viselnem kellett a bilincset. Egy olyan beton cellában tartottak, mely magába szívta a hőt, így nem csak nappal, hanem éjjel is szenvedtem a melegtől. Naponta csak egyszer vittek ki WC-re. Ha a cellát elhagytam, fejemre csuklya került. A kisdolgomat a cellán belül tudtam csak elvégezni, ami miatt állandó ammónia gőzben töltöttem napjaimat. Ruhát nem viseltem a cellában, mert rám rohadt volna. A kihallgatásokat kezdetben a helyi hatóságok tartották, majd átvette az FBI. A kihallgatásokon túl átestem poligráfos vizsgálaton is, amely negatív eredménnyel zárult.

Az a csuklya, amit a fejemre húztak sohasem volt kimosva, előttem sokak fején lehetett már. A frissen operált szememből állandóan csöpögött a genny, a fejbőrömet gombás megbetegedés támadta meg. Az álladó bilincsviselettől felsebesedett a csuklóm és csak nagy nehézségek árán tudtam a beadott pár flakon vízzel lemosni magam. A körmeimet a fal betondarabjaival reszeltem le.

A kihallgatásokon a kezdetben csuklyát kellett hordanom, így nem tudhattam ki van a szobában. A kihallgatások jogszerűen, fizikai és mentális ráhatás nélkül történtek. A fogva tartásom alatt sem bántottak. A körülmények és a bilincs viselésén túl semmilyen további sérelem nem ért. Amikor már nyilvánvaló volt ártatlanságom, a kihallgatások légköre is elvesztette szigorát.

Ha ennyit be kell vállalnom a terrorizmus elleni küzdelemből, akkor ezt szívesen bevállalom. Tudom, hogy a terrorizmus egy olyan cselekmény, amelynél nem lehet kivárni. Az arra utaló jeleket, személyeket azonnal vizsgálni kell. Itt nem létezhet az ártatlanság vélelme.

Miután kiderült ártatlanságom, azonban elvártam volna, hogy valaki jön és elnézést kér. Szabadon engedésemkor már nem volt jelen az FBI, sem más amerikai személy. Egy mali biztonsági tiszt jött, aki kiengedett. Elmondta, hogy kiderült az ártalmatlanságom és hazamehetek.

A szabadulásomat követően írtam egy levelet a Depatment of State-nek, amelyet a honlapjukon megadott e-mail címre küldtem el. Ebben ismertettem a fenti körülményeket. Bár szemem azóta is folyik, nem kívánok semmi mást, csak azt, hogy minősítsenek újból embernek. Egy nemzetet nem csak az tehet naggyá, ha erőt mutat, hanem az is, ha beismeri a tévedését. Szeretném, ha valaki jönne és csak annyit mondana, bocs, tévedtük.

Ezt az alábbi email-ben fogalmaztam meg:

feladó: Balazs Mihalffy

címzett: aoprgsmauth@state.gov

 dátum: 2011. április 6. 12:21

tárgy: Bamako

To whom it may concern...

I am Dr. Balazs Mihalffy, Hungarian citizen staying and working in Bamako, Mali...I am a director of an NGO dealing with charity.. I am also an islamic scholar and the first one who translated Quran into my national language...I was/am against violance and condemn any form of it...

Due to some fake informations about me I was arrested and kept in jail in Bamako in between 11-18 of March. The charge was terrorism and planning attack against the US Embassy in Bamako and planning kidnapping US citizens..The FBI was involved into the investigations and after one week I have been found innocent and was released...However I was kept beyond the bars in an African jail and was wearig hancuff 24 hours even in the cell innocently...

I appreciate that we have to do whatever we can against terorism and I don't want to protest against the procedure even if it was harming my name and my health after my eye was operated in January. However even 3 weeks after my release nobody called me, nobody recompensated the demage that was caused and nobody said me even: excuse for us...

Erre nem érkezett válasz.

Szabadulásomat Maliban a lakókörzetemben a fekete lakosság megünnepelte. Szomszédjaim beszámoltak arról, hogy amíg zár alatt voltam, az FBI több emberrel kiszállt a lakásomra és mindent átvizsgált.

A helyi rendőrfőnök maga jött személyesen meglátogatni és kifejezte sajnálatát az engem ért viszontagságok miatt. Mali megtette, amit a XXI. század normális együttélési szabályi szerint meg kell tenni. Köszönöm Malinak, hatóságainak és állampolgárainak.

Titeket Drága Barátaim csupán azért kívánlak tájékoztatni minderről, hogy ismertessem azt a világot, amely engem körbevett akkor, amikor én egész életemben elutasítottam az erőszak minden formáját.

Baráti öleléssel:

Dr. Mihálffy Balázs

Antananarivo (Madagaszkár), 2011. december

Szerző: Mihálffy Balázs  2013.04.17. 22:33 Szólj hozzá!

Címkék: börtön terrorizmus bilincs cella FBI Bamakó

A bejegyzés trackback címe:

https://mihalffy.blog.hu/api/trackback/id/tr495232306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása